Stammdaten

Titel: HCI in K12 Computer Science Education - Using HCI as a Topic and a Didactic Tool
Untertitel:
Kurzfassung:

The role of human-computer interaction in school lessons is usually limited, if at all, to the usability factor of applications. In this paper, we report on a set of teaching principles and a project in which students between the ages of 15 and 18 playfully work through 3D, Virtual Reality, and usability issues without any particular prior knowledge in this field. In this work, we show that the suggested approach is founded on general didactic principles. Furthermore, by following neurodidactic findings, it is highly appealing to students, and essential computing science skills can be taught quasi incidentally. By systematically mapping our setting and decisions to teaching principles, we also show that HCI is not only one topic to be taught – it becomes a valuable didactic tool.

Schlagworte: HCI-supported Teaching, Brain-based Teaching, K12 Education
Publikationstyp: Beitrag in Proceedings (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 11.07.2021 (Online)
Erschienen in: CHITaly 2021: 14th Biannual Conference on the Italian SIGCHI Chapter
CHITaly 2021: 14th Biannual Conference on the Italian SIGCHI Chapter
zur Publikation
 ( ACM Digital Library; A. De Angeli, L. Chittaro, R. Gennari, M. De Marsico, A. Melonio, C. Gena, L. De Russis, L. Spano )
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 1 - 8

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 11.07.2021
ISBN (e-book):
  • 9781450389778
eISSN: -
DOI: http://dx.doi.org/10.1145/3464385.3464717
Homepage: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3464385.3464717
Open Access
  • Kein Open-Access

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Informatikdidaktik
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  2700 993504
   iid-office@aau.at
https://www.aau.at/informatikdidaktik/
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503015 - Fachdidaktik Technische Wissenschaften
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • Informatikdidaktik

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden