Stammdaten

Titel: Learning Diversity
Untertitel:
Kurzfassung:

This Open-Access-book explores diversity in its ambivalence. On the one side, we love to describe diversity as a resource for personal, social, economic, and cultural growth. On the other side, categories of differences often lead to discrimination or serve as justifications for privileges. They can cause exclusion and, conversely, promote the self-constitution of discriminated subjects and groups.The book moves within this tension of exclusion and belonging. Case studies of young ethnicized people vividly depict the interwovenness of identity-building and diversity. Theoretically, the book examines the psychosocial and anthropological conditions for constructing the Other. Sharp divisions between We and the Other, between social and national groups, and between humans and nature have devastating, life-threatening consequences. Dichotomous split-offs divide people, nations and the whole world. So, how do we deal with diversity? The author does not provide simple recipes but engages in a phenomenology of diversity that does not press life and its manifestations into categories but keeps them in a limbo of attention by affirming and doubting differences.

Schlagworte: Diversity - Difference - Education - Pedagogy - Exclusion and Belonging
Publikationstyp: Fachbuch (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 2023 (Print)
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Gesamtseitenanzahl: 220 S.
Bild der Titelseite: Cover

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 2023
ISBN:
  • 978-3-658-40547-2
ISSN: -
Homepage: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-40548-9
Erscheinungsdatum: 10.03.2023
ISBN (e-book):
  • 978-3-658-40548-9
eISSN: -
DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-658-40548-9
Homepage: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-40548-9
Open Access
  • Online verfügbar (Open Access)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Zentrum für Friedensforschung und Friedensbildung
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
  0463/2700-998653
   heike.petschnig-konrad@aau.at
http://ifeb.aau.at/zff
zur Organisation
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Arbeitsbereich Allgemeine Erziehungswissenschaft und diversitätsbewusste Bildung
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  -1294
http://ifeb.aau.at/adb
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt

Verlag

Organisation Adresse
Springer VS
Wiesbaden
Deutschland
DE  Wiesbaden

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 603112 - Phänomenologie
  • 503006 - Bildungsforschung
  • 503032 - Lehr- und Lernforschung
  • 503025 - Schulpädagogik
  • 504021 - Migrationsforschung
  • 506006 - Friedensforschung
  • 506008 - Konfliktforschung
  • 509010 - Minderheitenforschung
  • 504031 - Diversitätsforschung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Arbeitsgruppen
  • UNESCO Chair "Global Citizenship Education - Culture of Diversity and Peace"

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden