Stammdaten

Titel: Bringing counter-hegemonic spaces to the fore: An international exchange on researching and theorizing (transformative) adult learning and education
Untertitel:
Kurzfassung:

This paper aims to open up a space of encounter among international perspectives on a common approach to learning and education and research-related issues: In our research and practice (andragogical work, teaching in Higher Education), we share - across European countries and the Atlantic Ocean - a critical-emancipatory view on pedagogical attitude, methodological approaches and the nature of "learners". We argue for a de-stigmatizing understanding of learners and a mutual capacity building between learners and adult educators, following the landmark works by Freire (L972) on liberating (and not: domesticating) education and corresponding learning theories. This paper pays pafticular attention to the issue of transformation, on the individual and on the collective level, and aims to contribute to social and environmentaljustice by means of humanization and democratization. In so döing, we contribute to the andragogical movement for "globalization from below" in terms of fostering an alternative discourse rooted in praxis in the sense of a "counter-hegemonic globalization" (de Sousa Santos, as cited in an interview with Peter Mayo in Suoranta, 2010, p. 117).

Schlagworte: Counter-hegemonic globalization, mutual capacity building, critical-emancipatory adult education, (andragogical) learning theories, social and environmental justice, international perspectives on liberating education, power-critical research attitude
Publikationstyp: Beitrag in Proceedings (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 06.2020 (Online)
Erschienen in: Proceedings of the Adult Education in Global Times Conference/Actes de la Éducation des adults dans les temps globaux conférence: University of British Columbia
Proceedings of the Adult Education in Global Times Conference/Actes de la Éducation des adults dans les temps globaux conférence: University of British Columbia
zur Publikation
 ( J. Egan )
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: -

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 06.2020
ISBN (e-book): -
eISSN: -
DOI: -
Homepage: https://edst-educ.sites.olt.ubc.ca/files/2020/06/aegt_proceedings_upload.pdf
Open Access
  • Online verfügbar (Open Access)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Arbeitsbereich Erwachsenenbildung und berufliche Bildung
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
  -1299
http://ifeb.aau.at/ebb
zur Organisation
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503009 - Erwachsenenbildung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Organisation Adresse
Universität Hamburg, Fakultät für Erziehungswissenschaft
Hamburg
Deutschland
DE  Hamburg
Royal Roads University, School of Leadership Studies
Victoria, British Columbia
Kanada
CA  Victoria, British Columbia

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden