Publikation: Bringing counter-hegemonic spaces to th...
Stammdaten
Titel: | Bringing counter-hegemonic spaces to the fore: An international exchange on researching and theorizing (transformative) adult learning and education |
Untertitel: | |
Kurzfassung: | This paper aims to open up a space of encounter among international perspectives on a common approach to learning and education and research-related issues: In our research and practice (andragogical work, teaching in Higher Education), we share - across European countries and the Atlantic Ocean - a critical-emancipatory view on pedagogical attitude, methodological approaches and the nature of "learners". We argue for a de-stigmatizing understanding of learners and a mutual capacity building between learners and adult educators, following the landmark works by Freire (L972) on liberating (and not: domesticating) education and corresponding learning theories. This paper pays pafticular attention to the issue of transformation, on the individual and on the collective level, and aims to contribute to social and environmentaljustice by means of humanization and democratization. In so döing, we contribute to the andragogical movement for "globalization from below" in terms of fostering an alternative discourse rooted in praxis in the sense of a "counter-hegemonic globalization" (de Sousa Santos, as cited in an interview with Peter Mayo in Suoranta, 2010, p. 117). |
Schlagworte: | Counter-hegemonic globalization, mutual capacity building, critical-emancipatory adult education, (andragogical) learning theories, social and environmental justice, international perspectives on liberating education, power-critical research attitude |
Publikationstyp: | Beitrag in Proceedings (Autorenschaft) |
Erscheinungsdatum: | 06.2020 (Online) |
Erschienen in: |
Proceedings of the Adult Education in Global Times Conference/Actes de la Éducation des adults dans les temps globaux conférence: University of British Columbia
Proceedings of the Adult Education in Global Times Conference/Actes de la Éducation des adults dans les temps globaux conférence: University of British Columbia
(
J. Egan
)
zur Publikation |
Titel der Serie: | - |
Bandnummer: | - |
Erstveröffentlichung: | Ja |
Version: | - |
Seite: | - |
Versionen
Keine Version vorhanden |
Erscheinungsdatum: | 06.2020 |
ISBN (e-book): | - |
eISSN: | - |
DOI: | - |
Homepage: | https://edst-educ.sites.olt.ubc.ca/files/2020/06/aegt_proceedings_upload.pdf |
Open Access |
|
AutorInnen
Irene Cennamo (intern) |
Catherine Etmanski (extern) |
Silke Schreiber-Barsch (extern) |
Monika Kastner (intern) |
Zuordnung
Organisation | Adresse | ||||
---|---|---|---|---|---|
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung Arbeitsbereich Erwachsenenbildung und berufliche Bildung
|
AT - 9020 Klagenfurt am Wörthersee |
Kategorisierung
Sachgebiete | |
Forschungscluster |
|
Peer Reviewed |
|
Publikationsfokus |
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
|
Arbeitsgruppen | Keine Arbeitsgruppe ausgewählt |
Kooperationen
Organisation | Adresse | ||
---|---|---|---|
Universität Hamburg, Fakultät für Erziehungswissenschaft
|
DE
Hamburg |
||
Royal Roads University, School of Leadership Studies
|
CA
Victoria, British Columbia |
Forschungsaktivitäten
(Achtung: Externe Aktivitäten werden im Suchergebnis nicht mitangezeigt)
Projekte: | Keine verknüpften Projekte vorhanden |
Publikationen: | Keine verknüpften Publikationen vorhanden |
Veranstaltungen: | Keine verknüpften Veranstaltung vorhanden |
Vorträge: |
|