Stammdaten

Titel: Exklusion inklusive
Untertitel: Behinderungen im schulischen Alltag
Kurzfassung:

This chapter focuses on potentials and barriers for the social inclusion of students with disabilities, connecting the current state of the art in this field of research with empirical findings from one of the authors research projects (Sigot 2017) as well as current insights into local developments in inclusion discourse. The mostly underrepresented perspectives of (former) students with disabilities and a sociocultural understanding of disability are central to our contribution. Thus, we define disability as a result of labeling, barriers and attitudes, contrary to common preoccupations with disability as personal tragedy. We conclude that recent changes in educational policy endanger social inclusion and might even promote a fallback into outdated practices of segregation.

Schlagworte: Inklusion Exklusion Behinderung Schule
Publikationstyp: Beitrag in Sammelwerk (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 19.08.2019 (Print)
Erschienen in: Ist inklusive Schule möglich?
Ist inklusive Schule möglich? (2019)

J. Donlic, E. Jaksche-Hoffman, H. Peterlini
transcript

zur Publikation
 ( transcript; J. Donlic, E. Jaksche-Hoffman, H. Peterlini )
Titel der Serie: -
Bandnummer: 1
Erstveröffentlichung: Ja
Seite: S. 91 - 110
Bild der Titelseite: Cover

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 19.08.2019
ISBN:
  • 978-3-8376-4312-1
ISSN: -
Homepage: https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-4312-1/ist-inklusive-schule-moeglich/

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Arbeitsbereich Sozialpädagogik und Inklusionsforschung
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
   renate.bojanov@uni-klu.ac.at
http://ifeb.aau.at/spi
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503 - Erziehungswissenschaften
  • 509002 - Disability Studies
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Nein
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: II)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden