Stammdaten

Titel: Understanding the dynamics emerging from infodemics: a call to action for interdisciplinary research
Untertitel:
Kurzfassung:

Research on infodemics, i.e., the rapid spread of (mis)information related to a hazardous event, such as the COVID-19 pandemic, requires integrating a multiplicity of scientific disciplines. The dynamics emerging from infodemics have the potential to generate complex behavioral patterns. To react appropriately, it is of ultimate importance for the fields of Business and Economics to understand these dynamics. In the short run, they might lead to an adaptation in household spending or to a shift in buying behavior towards online providers. In the long run, changes in investments, consumer behavior, and markets are to be expected. We argue that the dynamics emerge from complex interactions among multiple factors, such as information and misinformation accessible to individuals and the formation and revision of beliefs. (Mis)information accessible to individuals is, amongst others, affected by algorithms specifically designed to provide personalized information, while automated fact-checking algorithms can help reduce the amount of circulating misinformation. The formation and revision of individual (and probably false) beliefs and individual fact-checking and interpretation of information are heavily affected by linguistic patterns inherent to information during pandemics and infodemics and further factors, such as affect, intuition, and motives. We argue that, to get a deep(er) understanding of the dynamics emerging from infodemics, the fields of Business and Economics should integrate the perspectives of Computer Science and Information Systems, (Computational) Linguistics, and Cognitive Science into the wider context of economic systems (e.g., organizations, markets or industries) and propose a way to do so. As research on infodemics is a strongly interdisciplinary field and the integration of the above-mentioned disciplines is a first step towards a holistic approach, we conclude with a call to action which should encourage researchers to collaborate across scientific disciplines and unfold collective creativity, which will substantially advance research on infodemics.

Schlagworte: Infodemics, complex systems, computer science and information systems, linguistics and computational linguistics, cognitive psychology and cognitive science, recommender systems, language signals, false beliefs, guided self-organization
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 11.01.2021 (Online)
Erschienen in: SN Business & Economics
SN Business & Economics
zur Publikation
 ( Springer Nature Switzerland AG; )
Titel der Serie: -
Bandnummer: -
Heftnummer: 1
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 1 - 18

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 11.01.2021
ISBN (e-book): -
eISSN: 2662-9399
DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s43546-020-00027-4
Homepage: https://link.springer.com/article/10.1007/s43546-020-00027-4
Open Access
  • Online verfügbar (Open Access)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Wirtschafts- und Rechtswissenschaften
 
Institut für Unternehmensführung
 
Abteilung für Controlling und Strategische Unternehmensführung
Universitätsstrasse 67
9020 Klagenfurt
Österreich
   IFU_CSU@aau.at
https://www.aau.at/csu
zur Organisation
Universitätsstrasse 67
AT - 9020  Klagenfurt
Fakultät für Sozialwissenschaften
 
Institut für Psychologie
 
Abteilung für Allgemeine Psychologie und Kognitionsforschung
Universitätsstrasse 65-67
9020 Klagenfurt
Österreich
  +43 463 2700 991603
   renate.malle@aau.at
http://cognition.aau.at/
zur Organisation
Universitätsstrasse 65-67
AT - 9020  Klagenfurt
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Artificial Intelligence und Cybersecurity
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  -993705
   aics-office@aau.at
https://www.aau.at/en/aics/
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Germanistik
 
Abteilung für Sprach- und Literaturwissenschaft
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt/Wörthersee
Österreich
  +43 463 2700 2799
   Germ@aau.at
http://www.aau.at/germ
zur Organisation
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt/Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 102001 - Artificial Intelligence
  • 102009 - Computersimulation
  • 102015 - Informationssysteme
  • 501001 - Allgemeine Psychologie
  • 501011 - Kognitionspsychologie
  • 502052 - Betriebswirtschaftslehre
  • 502044 - Unternehmensführung
  • 602007 - Angewandte Sprachwissenschaft
  • 602014 - Germanistik
  • 602048 - Soziolinguistik
Forschungscluster
  • Selbstorganisierende Systeme
  • Humans in the Digital Age
Zitationsindex
  • n.a.
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: n.a.)
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden