Stammdaten

Titel: Pluriversal and Relational Pedagogies for Peace(s)
Untertitel:
Kurzfassung:

The aim of this paper is to recognize and re-envision strategies for peace education that encourage pluriversal and relational ways of knowing and being, and support the creation of a collective imagination of interdependence. One presumption is, that to realize cultures of peace it is crucial to transform the violences of modernity that encompasses a particular ontology and our mode of being in the world. The paradigm of modernity has universalized experience, grounding it in unitary ontologies and imperialist epistemologies that hinder certain systems of knowing and being. These epistemologies have heavily colonized our thinking and feeling, and consequently our educational systems. Embodied and holistic forms of learning and knowledge are marginalized in our current educational institutions. The paradigm of modernity traps us within a certain way of thinking about the world. How can peace education work with the unitary mode of thinking and the violences of modernity? I will try to frame a teaching and learning approach that enhances learners’ ability to think, feel and act critically, interdependently, and pluriversally, allowing for the coexistence of different worlds and realities. Pluriversality, the Zapatistas’ decolonial political vision, refers to a world in which many worlds coexist and various systems of knowing and being are given equal acknowledgement. The pluriverse tries to go beyond the dualistic, separatist ontology that focuses on human/nonhumans, mind/body, global south/global north, and developed/underdeveloped. The pluriverse calls for an ontoepistemological turn towards radical relationality and interdependence and this is especial crucial for peace (education).

Schlagworte: Interconnectedness, Pluriversality, Interdependence, Relationality, Care.
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 01.09.2023 (Online)
Erschienen in: In Factis Pax: Journal of Peace Education and Social Justice
In Factis Pax: Journal of Peace Education and Social Justice
zur Publikation
 ( )
Titel der Serie: Weaving Together Intercultural Peace Learning
Bandnummer: -
Heftnummer: -
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 47 - 61

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 01.09.2023
ISBN (e-book): -
eISSN: -
DOI: -
Homepage: https://openjournals.utoledo.edu/index.php/infactispax/article/view/967/572
Open Access
  • In einem Open-Access-Journal erschienen

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Arbeitsbereich Allgemeine Erziehungswissenschaft und diversitätsbewusste Bildung
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  -1294
http://ifeb.aau.at/adb
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Zentrum für Friedensforschung und Friedensbildung
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
  0463/2700-998653
   heike.petschnig-konrad@aau.at
http://ifeb.aau.at/zff
zur Organisation
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503006 - Bildungsforschung
  • 503033 - Politische Bildung
  • 506006 - Friedensforschung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
  • Nachhaltigkeit
Zitationsindex
  • n.a.
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden