Stammdaten

Titel: Digital Culture, New Media, and Youth
Untertitel: Digital Practices and Cultures of Youth
Kurzfassung:

The four papers in this special issue focus on practices and cultures of youth in a digitalized world. However, the first contribution by Jasmin Kulterer also goes back to predigital times, asking “Is the Video Star Dead?" and focusing on the role of MTV in young people’s lives in the context of a changing media environment. Brigitte Hipfl and Elena Pilipets refer to youth’s media practices using the example of selfies and (anti-)selfies on the social network Instagram. They use the theoretical concept of assemblage in order to explain the ambiguous forces that shape young people’s media practices. Along with the use of digital media, we can not only observe the emergence of new practices, but new discourses are also developed. This aspect is taken up in Maria Karafotia’s contribution on “New Media, Old Anxieties – Mainstream Narratives of Childhood and Sexting”. Using a qualitative research approach, she investigates Greek newspaper articles of the past ten years concerning the childhood-sexuality-relation and the way in which childhood is discussed in connection to sexting. In her paper, “Always Online - Always Stressed? How Young People in Germany and Finland View the Use of Digital Media in a Mediatized Work Life”, Kerstin Liesem finally picks up another aspect of digital culture by focussing on the world of work. 

Schlagworte: digital culture, digital media, youth, practices
Publikationstyp: Herausgeberschaft von Zeitschrift (Herausgeberschaft)
Erscheinungsdatum: 09.11.2020 (Print)
Titel der Serie: MedienJournal
Bandnummer: 44
Heftnummer: 2
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Gesamtseitenanzahl: 55 S.

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum:
ISBN (e-book): -
eISSN: -
DOI: http://dx.doi.org/10.24989/medienjournal.v44i2
Homepage: -
Open Access
  • Online verfügbar (nicht Open Access)
Erscheinungsdatum: 09.11.2020
ISBN: -
ISSN: 1025-9473
Homepage: https://ejournals.facultas.at/index.php/medienjournal/

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Sozialwissenschaften
 
Institut für Medien- und Kommunikationswissenschaft
Universitätsstraße 65 - 67
A-9020 Klagenfurt am Wörthersee
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   mk@aau.at
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zur Organisation
Universitätsstraße 65 - 67
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Organisation Adresse
Facultas Verlags- und Buchhandels AG
Stolberggasse 26
1050 Wien
Österreich
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AT - 1050  Wien

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 508 - Medien- und Kommunikationswissenschaften
Forschungscluster
  • Humans in the Digital Age
Zitationsindex
  • n.a.
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

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University of Ljubljana
Kongresni trg 12
SLO-1000 Ljubljana
Slowenien
   miro.mihevc@uni-lj.si
Kongresni trg 12
SI - SLO-1000  Ljubljana

Beiträge der Publikation

Introduction
Introduction (2020)

C. Roth-Ebner, C. Oggolder, T. Oblak Črnič
Digital Culture, New Media, and Youth
Kein Verlag ausgewählt

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