Stammdaten

Titel: Cassandra's Dilemma
Untertitel:
Kurzfassung:

In the course of its professionalization and institutionalization, peace and conflict studies face the threat of shrinking to merely a form of vocational training. In such a tamed version of social analysis, scholars will not be able to provide adequate answers to complex questions. Drawing on the reading of Christa’s Wolf’s novel Cassandra, this article lays out tasks and challenges for peace and conflict studies from a feminist, post- and decolonial perspective. Through Cassandra, we know that it is of utmost importance to discover, decipher and expose the rules of the pre-war period in order to prevent and transform conflicts successfully. In the spirit of the mythical figure of Cassandra, this article calls for an uncomfortable criticism to be cultivated within peace and conflict studies, to intervene in the public sphere, and to dare to address the scholarly terrain itself.

Schlagworte: peace studies, epistemic violence, reflexivity, war, peace, knowledge, positionality
Publikationstyp: Beitrag in Zeitschrift (Autorenschaft)
Art der Veröffentlichung Online Publikation
Erschienen in: Peace Studies Journal
Peace Studies Journal
zur Publikation
 ( S. Tomasello )
Erscheinungsdatum: 28.05.2021
Titel der Serie: -
Bandnummer: 14
Heftnummer: 1
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: S. 93 - 105

Identifikatoren

ISBN: -
ISSN: 2151-0806
DOI: -
AC-Nummer: -
Homepage: http://peacestudiesjournal.org/psj-volume-14-issue-1-may-2021/
Open Access
  • Online verfügbar (Open Access)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kulturwissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Zentrum für Friedensforschung und Friedensbildung
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
  0463/2700-998653
   heike.petschnig-konrad@aau.at
http://ifeb.aau.at/zff
zur Organisation
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 506006 - Friedensforschung
  • 506008 - Konfliktforschung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Zitationsindex
  • n.a.
Informationen zum Zitationsindex: Master Journal List
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen Keine Arbeitsgruppe ausgewählt

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden