Stammdaten

Titel: Quantifying patterns and programming strategies in block-based programming environments
Untertitel:
Kurzfassung:

Pupils are often first exposed to programming in block-based programming environments like Scratch. Identifying and measuring the previous experience of students learning to program is a key to improve the teaching of programming. In this contribution, we outline an approach to measure and evaluate programming interactions with the block-based programming environment Scratch. First results, obtained with eight upper secondary school students, show that programming skills and patterns can be quantified with interaction metrics measured during program construction. The aim is a more fine-grained identification and assessment of programming skills.

Schlagworte: block-based programming, programming skills, programming patterns, learning analytics
Publikationstyp: Beitrag in Proceedings (Autorenschaft)
Erscheinungsdatum: 19.08.2019 (Online)
Erschienen in: Proceedings of the 41st International Conference on Software Engineering
Proceedings of the 41st International Conference on Software Engineering (2018)
zur Publikation
 ( ICSE'19, 41st International Conference on Software Engineering; )
Titel der Serie: ICSE'19
Bandnummer: 41
Erstveröffentlichung: Ja
Version: -
Seite: -

Versionen

Keine Version vorhanden
Erscheinungsdatum: 19.08.2019
ISBN (e-book):
  • 978-1-7281-1764-5
eISSN: 2574-1934
DOI: http://dx.doi.org/10.1109/ICSE-Companion.2019.00101
Homepage: https://2019.icse-conferences.org/
Open Access
  • Kein Open-Access

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Technische Wissenschaften
 
Institut für Informatikdidaktik
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  2700 993504
   iid-office@aau.at
https://www.aau.at/informatikdidaktik/
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503015 - Fachdidaktik Technische Wissenschaften
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Peer Reviewed
  • Ja
Publikationsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
Arbeitsgruppen
  • Informatikdidaktik

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt

Beiträge der Publikation

Keine verknüpften Publikationen vorhanden